30. 6. 2025   PhDr. Vojtěch Bednář

Když se zeptáte lidí, proč chodí do práce, odpoví vám, že kvůli penězům. Důvodů je ale mnohem více a pokud je známe, můžeme s nimi pracovat. Můžeme používat nefinanční motivaci.

Nefinanční motivace je jedno z manažerských zaklínadel. Hodně se o ni mluví, ale málokdo ji dovede v praxi používat jinak, než tak, že opakuje několik málo vyzkoušených postupů a upřímně, někdy průpovídek. Přitom se ale systematicky používat dá.

Co nás motivuje?

Absolutním základem pro smysluplné nefinanční motivování je že víme, proč naši lidé vlastně chodí do práce. Jednoduchá odpověď převážné většiny zaměstnanců na tuto otázku je „kvůli penězům“, ale realita je komplikovanější. Pro většinu lidí jsou v práci, tedy v zaměstnání, tři důležité elementy. Prvním z nich je odměna a to jak finanční, tak nefinanční. Druhým elementem jsou lidé – ale ne všichni. A třetím pak to, že jejich práce dává smysl.

Personalisté se shodují na tom, že i když „teoreticky“ je důležité lidem říkat a ukazovat, jak je jejich práce důležitá, zaměstnanci se v prvé řadě potřebují cítit komfortně. To znamená, že jim dovedeme nabídnout přiměřenou míru jistoty, stability a také zpětné vazby. V případě, že nemáme k dispozici právě onu jistotu můžeme dočasně kompenzovat posílením komunikace a zkrácením sociální vzdálenosti mezi lidmi, ale současně musíme pracovat na její obnově.

Nastavení pravidel

Velmi dobrým nástrojem nefinanční motivace může být nastavování a upravování pravidel, podle kterých naši lidé pracují. Striktnější pravidla posilují jistotu a to i tehdy, když se lidem právě dvakrát nelíbí. Volnější naopak vytvářejí pocit svobody a když jsou volná příliš, pak anarchie. Co funguje jako motivátor je promyšlená a přiměřená oscilace mezi oběma možnostmi.

Odměny a benefity

Když se řekne odměna, vybaví se nám v prvé řadě ony peníze, ale i jejich motivační schopnosti jsou jen poměrně omezené. I velmi malá pozornost nebo dárek může plnit výrazně pozitivní funkci, pokud jej použijeme ve správný okamžik a ve správném kontextu. Základní radou zde je – ne moc často, a hlavně ne moc pravidelně, ale určitě ano!

Chcete vědět více?

Přihlaste se na webinář Firemního sociologa Nefinanční motivace, který proběhne 30. července 2025 online. Více informací najdete zde.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora

Petr Ševčík

Petr Ševčík

Jako Interim Change Manager Petr působí coby lídr a realizátor firemních transformací a změn. Manažersky vstupuje do firem, které mají problémy ve výkonnosti, strategii či organizaci nebo potřebují nastartovat a řídit rozvoj.

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 106

Yesterday 463

Week 569

Month 106

All 115992

Currently are 125 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions