27. 3. 2023   PhDr. Vojtěch Bednář

Pokud jste čtenáři magazínů pro personalisty, patrně znáte nejnovější trendy v oblasti zaměstnávání. Skutečnost, jak ji vidíme jim je však na hony vzdálená…

Pokud by život zaměstnanců ve firmách vypadal, jako ze stránek časopisů pro management a personalisty, žili bychom pravděpodobně už delší dobu v ráji na zemi. Čtyřdenní pracovní týden, polovina práce na homeoffice, široká škála benefitů, nejnověji v podobě zaměstnavatelem zaplacené dovolené, maximální pohodlí pro každého, a to vše nejen eko, ale také vegan, bio a raw. Pochopitelně, v líbivém kabátku průmyslu 4.0.

Protože podstatou naší práce je jezdit po firmách a pomáhat tam pracovat s lidmi, můžeme říct, že máme empirickou představu o tom, jak situace vypadá v realitě. Zcela upřímně, máloco je realitě více vzdáleno, než svět trendů a módních hitů na internetu a v časopisech. Čtyřdenní pracovní týden je mimo IT firmy a některá oddělení nadnárodních korporací sci-fi. Od homeoffice se ustupuje, a pokud ne, nastavují se pro ně pravidla, které v žádném případě nepřipomínají onen za Covidu tolikrát zmiňovaný „nový normál“. No a pokud jde o různé „pokrokové“ trendy, korektně řečeno, mnoho slov, žádná realita.

Co však firmy doopravdy trápí? Na přelomu roku 2022 a 2023 byla jednoznačným trendem problematika kolektivního vyjednávání a zvládání požadavků odborů a zaměstnanců, zejména s ohledem na katastrofální růst cen energií a vysokou míru inflace. Tyto problémy jsou momentálně již částečně vyřešeny a částečně se staly chronickými. Také problém energií již není prioritní, otevřenou otázkou zůstává nejistota odbytu a s ní spojená otázka, co bude dál, a to také v personální oblasti.

Firmy šetří. Úspory se nedotýkají mezd, nominálně rostly někde mezi 5 – 7 nebo 8 %, což samozřejmě znamená reálný pokles, ne však o celou inflaci. V čem se však hledají rezervy jsou benefity, a to především ty skutečně drahé. V praxi se tak potkáme s otázkou, zda zaměstnanci chtějí navýšit mzdu, anebo benefit. Vybírají si, prakticky vždy, první možnost.

Firmy zaměstnávají zaměstnance z Ukrajiny (o problémech s nimi spojenými jsme psali nedávno zde). Otázka, co bude s těmito lidmi dál je jedním z aktuálních problémů společností, ostatně stejně, jako co bude s investicemi do všech ostatních zaměstnanců. No a konečně, panují obavy, aby nedošlo k zásadnějšímu zásahu do fungování zaměstnavatelů v souvislosti s připravovanými změnami v zákoníku práce.

Co je tedy skutečným trendem? Odpověď je jednoduchá. Doby neomezeného bohatství a růstu skončily, tedy přinejmenším na nějaký čas, tři roky měnících se krizí si vybraly svou daň a momentálním vítězem je a bude ten, kdo je schopen se nejsnáze přizpůsobit nepohodlí. Právě sem, tj. do flexibility a schopnosti adaptace, momentálně půjde nejvíce investic.

A jak je to u vás? Co vás trápí a co řešíte? Přispějte do diskuze na naší stránce na LinkedIn, a pokud řešíte konkrétní problém, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.

Tip: Co trápí zaměstnavatele na „Generaci Z“? Přečtěte si rozhovor s Firemním sociologem na serveru Echo24.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520